tisdag 1 januari 2008

Sex - Livet


Jag har funderat mycket kring sex dagarna som har passerat. Och kanske inte nödvändigtvis på sex, utan fysisk närhet mellan två som älskar varandra. En sådan närhet som är så speciell för den innehåller mycket mer än just den fysikiska beröringen. I beröring finns förtroendet man delar, tryggheten över om att man är säker och kan lita på varandra, den ömsesidiga kärleken. Och lusten av att ge något till den andra. Och något mycket, mycket djupare.

Det gör ont i mig att skriva om det här. Förmodligen för att jag längtar så mycket efter det.

Men ”Sex – Livet” var min rubrik. Jo, en tanke slog mig. Hur vackert det är tänkt från början, och vilken tyngd det ger åt sex. Att självaste livet startar vid sex. Det är så otroligt vackert. För jag tror att sex är menat att vara den djupaste handling av kärlek som två människor kan ge till varandra. Idag är det sorligt, för att vi har missbrukat den på fel sätt så mycket, jag har missbrukat den. Och vi matas dagligen med att sex är ett som ett kli på ryggen, eller som någon sade, att orgasm är ungefär som att penisen nyser, det är ruggigt skönt när det varar liksom.

Fast innerste inne tror jag att vi alla vet och känner att det handlar om, och längtar efter så mycket mer. Det finns mycket mer än en skön tja, 15 minutare. Mina tankar flyger iväg fort och långt.

Men såhär, tänk er att ha någon som du älskar med varenda cell. Någon som du har lovat att du alltid kommer att finnas där för, som har lovat dig detsamma, och du litar på löftet, du tvivlar inte alls faktiskt, för i samma löfte lovades så mycket annat, som har hållits. Och du har blivit omhändertagen dagligen, du har fått vara säker i hans armar, blivit lyssnad på. Och du har fått hålla om honom, och lovat att du finns där och att du kommer ta honom igenom allt. Och ni har gråtit och njutit tillsammans, upplevt det vackra i världen och i människor.

Tänk dig en sådan relation, där man får vara trasig och en kass människa och ändå bli älskad och omtyckt av den andre. Men har en enhet, en närhet och ett sådant förtroende. Och allt detta manifesteras när man ser på varandra och orden tar slut, för det man ser är djupt vackert, och man vill utrycka allt. Hur mycket man älskar den andra, att man alltid tänker finnas där, att man aldrig tänker låta den andra bli skadad, att man alltid kommer vara beredd att offra av sig själv för den andras skull, att man vill ge henne/honom njutning, glädje, trygghet och frid och man vill uttrycka så mycket mer. Men orden finns inte, och det blir så naturligt att man börjar kommunicera på ett annat språk, man börjar röra vid varandra. Att man inleder den största kärleksförklaringen jorden har skådat. I en ömsesidig njutning. Man blottar inte bara sin kropp, utan hela sig själv. Och det är just i denna kompletta kärleksförklaring som livet är tänkt att skapas. Du och jag är tänkta att startas i den säkrast och mest kärleksfulla situation som kan inträffa mellan två människor.

Fast jag har nästan slutat att kalla denna situation för sex, och övergått till att kalla den älska. Att älska.

Jag förknippar sex (hemskt nog) mer med lust och egoism. Därmed inte sagt att lustfyllt sex är fel. Men för mig, så kommer idealet vara, kärlek, älskande och sex i en relation som den beskriven här över. Där man är så nära varandra att man faktiskt blir ett. En.


(jag är ledsen över att jag har tappat mycket av min förmåga att leva mig in och skriva en bra text, men håll ut, den kommer tillbaka. Jag vill hemskt gärna att ni kommenterar. Främst tankarna och åsikterna, inskränktheten och det som är bra, men gärna också det språkliga. Anonymt eller med namen, eller öga mot öga. tack)

12 kommentarer:

Anonym sa...

SKA DU FLYTTA TILL STOCKHOLM? /hanna

Johannes Roswall sa...

Ja, allt pekar på det. Under 08. Du ska få veta när det blir klart :).
Kram!

Anonym sa...

Du har alltid varit bra på att skriva så man verkligen börjar fundera och tänka efter lite djupare. Och jag har alltid varit dålig på att förklara vad jag menar ;P men hoppas du förstår vad jag menar

Kram

Isak sa...

Hej Johannes!
Det var en väldigt bra förklaring du hade om just sex här. Jag håller med fullständigt, det jag tänker mycket på är, precis som du skrev, världen har smutskastat hela mennigen med med just sex. Den är till för det första inom äktenskapet mellan två männsikor som verkligen ger sina liv till varandra & som verkligen älskar varandra så att man också kan föröka sig. Det är ju själva planen och iden med sex. Jag tyckte verkligen om din beskrivning och förklaring. Det borde komma ut mer sånt här till människor. Jag tror verkligen att du kan berör många männsikor Johannes i alla områden bara du säter Gud först i ditt liv.
Kämpa på och Gud välsignar dig.

/Isak

Anonym sa...

Mycket bra skrivet. Kunde inte sagt det bättre själv.

Att älska med någon,. är bland det finaste man kan göra. En av de absolut största kärleksförklaringarna man kan ge en annan människa. Och det är som du säger, otroligt synd att det är som det är i dagens samhälle. Riktigt tragiskt. Att älska är inte längre något man gör för att det är fint, för att bekänna sin kärlek till en annan.. Numera är det ett måste i mångas ögon. Det är tragiskt.

Tack ändå för inlägget. Det är väl tänkvärt, synd att inte fler kan skriva som du.

Ha det super, ta hand om dig.
Kramar från Sofia.

Johannes Roswall sa...

Isak. Tack att du tog dig tid att kommentera och för uppmuntran! Vi får se till att ta tillbaka sexet till vad det ska vara. Men det är svårt!


Sofia: Tack så väldigt mycket för din kommentar och dina tackar! De gläjder mig verkligen. Tyvärr så är det ju som du säger, ett måste, en rutinproscess. Jag tror ofta att sexet får ersätta annat som inte funkar i ett förhållande. Man tänker att allt blir bra då, fast egentligen skjuter man bara bort, och upp det.

Nåväl. Tack igen! :)

Anonym sa...

Det var ett bra inlägg. Jag har själv "missbrukat" sex i den mening att jag inte tyckt att det varit speciellt alls. Numera har jag förstått att med sex är det som så att meningen är att man ska ha det med den man älskar, eller ingen. Nyligen resonerade jag som så att man inte behöver vara gift, man bör liksom bara vara säker på att man älskar varandra. Det lutar mer och mer åt att man bör gifta sig först. Då har man ingått ett heligt förbund och lovat varandra evig kärlek och trohet. Då är även sexet välsignat. Förr var ju själva sexakten och vigselakten detsamma, det säger en hel del.

Dessutom är kroppen Guds tempel och den som ägnar sig åt meningslöst sex eller andra "otuktsformer" (lite förlegat uttryck egentligen) den människan syndar inte bara mot Gud utan även mot sin egen kropp. Hade jag fått göra om, hade jag nog avstått från sex tills jag gifte mig, trots allt. Men det är försent.

Johannes Roswall sa...

Carin. Jag håller med dig till 100%.

Men jag måste erkänan att jag fortfarande tänker tanken ibland, att "vadå? det räcker väl om man verkligen älskar varandra", men jag inser ganska fort att det kan göra skada ändå. Äktenskapet växer för mig varje dag som det bästa ramverket för en sexuell realtion.

Och hur "cheesy" det än låter, så är det faktiskt en oslagbar bröllopspresent att kunna ge bort sin oskuld.

Tack för ditt bidrag och uppmuntran!

Anonym sa...

Okej, det här blir inte mycket till kommentar, men tänkte ändå säga att du skriver grymt bra!

Johannes Roswall sa...

Leila: Tack så mycket :)

Anonym sa...

Jag tyckte om att läsa varenda stycke av det här inlägget. Tänkvärt och bra uttryckt, särskilt det med att sex är den djupaste kärleksförklaringen.

Innan jag kommer till mina tankar om det, så kan jag säga att språkligt är det jättebra med. Men det är lite småfel, extra ord eller missade ord, som gör att man stannar upp i läsningen. Men innehållet är ju huvudsaken:)

Sex har snurrat runt i mina tankar ett tag. Tog upp det senast igår. Även om jag känner att jag håller starkt på min värdering att vänta med sex är det jobbigt om man ser att kristna tänjer på den värderingen. För ett tag sedan startade jag en diskussion om varför man ska ha sex bara efter äktenskapet. En kristen tolkade det som att Bibeln snarare uppmuntrar till sex före äktenskapet, vill inte gå in på det mer, men han sa vidare att det är mycket lättare att prata efter sex. En annan kristen i diskussionen höll inte heller på det med att vänta med sex, utan hon tyckte att hon kan ansvara för sitt eget sexliv.

Jag nämner inte dessa exempel som föredömande åsikter, utan bara för att dem uttalandena berörde mig. Jag blev ställd för i min tankeställning har jag trott att dem allra flesta kristna tänker samma sak om frågan. Betydelsen av sex bara förringas och eftersom jag värderar sex otroligt mycket känns det i mig när man hör sådant, vare sig sex värderas som en handling enbart av lusta och inte av kärlek av en okristen, eller en kristen.

Sen blev jag även ställd för att tvivlet kom i mig. Jag undrade om jag kunde ha ett sexliv innan äktenskapet och ända sträva mot att hålla mig nära Gud. Men det är inte idealet för mig alls.

Jag tror inte att någon går ifrån din blogg oberörd, särskilt inte det här inlägget. Keep up the good work:)

Gud välsigne.

Johannes Roswall sa...

Hang: Tack för att du tog dig tid att kommentera så utförligt. Tack för uppmuntran!

Jag tar verkligen till mig din språkliga kritik, det känns som om man kan sammanfatta det med ett ord: Slarv. Jag ska försöka skärpa mig.

Jag skulle gärna höra mer om tolkningen att Bibeln uppmanar till sex innan äktenskapet. I mina ögon är det ganska glasklart. Jag menar "Men jag säger: Den som bara ser på en kvinna med begär i blicken har redan varit otrogen med henne i sitt hjärta" och vad jag förstår, gäller det alla kvinnor förutom ens fru.

Jag förstår tanken med att man kan ha ett ansvarsfullt sexliv. Speciellt om man tänker fysiskt, man kan använda preventivmedel osv. Men jag tänker mer på den själsliga och psykiska biten. Jag menar på att sex går så djupt. Men det är klart att man kan härda sig...

Jag förstår precis vad du menar med att "det känns i dig". Jag tycker ofta att det är väldigt jobbigt att höra hur andra far också, för deras skull, samtidigt som jag själv brottas med att inte glida in i ett sådant tänk själv.

Det är nog dock bra med tvivel, så att du kan undersöka och lyfta på stenar för att se vad som ligger under.

Jag hoppas du hittar till en trygg punkt.

Frid.